Wennen en gewend raken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charlot Stensen - WaarBenJij.nu Wennen en gewend raken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charlot Stensen - WaarBenJij.nu

Wennen en gewend raken

Blijf op de hoogte en volg Charlot

18 Maart 2018 | Suriname, Paramaribo

Drie weken zijn inmiddels voorbij gevlogen. Ik kan mijn huis inmiddels mijn thuis noemen. We zitten nu met elf mensen in huize tosca en een gezellige kat om het huis compleet te maken.

Op mijn stage zijn de leerlingen inmiddels gewend aan mijn verschijning. Ze weten wie de blanke vrouw is, dat ze uit Nederland komt en dat ze hier nog wel een paar maanden rond loopt. Het levert geen gekke blikken meer op, maar dat geld niet voor de rest van Paramaribo. De blikken naar ons wanneer we in de stad lopen of fietsen, daar kan ik wennen, maar het roepen wat vele mannen naar ons doen vind ik erg onprettig. Dat neemt niet weg dat er ook een hele hoop vriendelijke mensen zijn. Op mijn stage kan ik met meerdere docenten gezellig kletsen, we wisselen veel uit over gewoontes en gebruiken.

De lessen die ik in mijn eerste week van de stage heb geobserveerd waren erg bijzonder. De lessen hier worden veel frontaal gegeven en in mijn ogen is er niet veel interesse vanuit de docent naar de toestand van de leerling. Wanneer er gedrag is wat niet wordt getolereerd, wordt de jongen of het meisje persoonlijk aangevallen door de docent. De school is erg luchtig gebouwd, waardoor er nog veel andere klassen kunnen meegenieten van het drama in de les.

Zelf heb ik al een aantal lessen mogen geven. In de eerste klas over de kruistochten en komende week in de derde klas over de tweede wereldoorlog. Hier heb ik erg veel zin in, leerlingen zijn over het algemeen erg geïnteresseerd in dit onderwerp.

Ik heb ook al een aantal inval lessen mogen geven. Afgelopen woensdag zelfs zes lesuren. In de klassen die ik nog niet ken houd ik een klassengesprek over Nederland en geef ik ze de mogelijkheid vragen aan mij te stellen over Nederland of over mijzelf. Mijn leeftijd blijft een ding waar veel leerlingen van schrikken. Ikzelf vind dit erg grappig. Tijdens deze invaluren ben ik erg duidelijk over mijn regels. Leerlingen steken vaak niet hun hand op, maar door humor en geduld probeer ik ze hier steeds leuk in te corrigeren. Tot nu toe werkt dit goed, maar mijn stagebegeleider vind dat ik strenger moet zijn. In haar ogen zijn sommige leerlingen lui en arrogant en dit wordt dan ook zo naar de leerling gecommuniceerd..

Op 10 maart heb ik mijn twintigste verjaardag hier in Suriname gevierd. Mijn huisgenootje Pippie en ik hadden de tuin gedecoreerd met leuke lampjes en fakkels, zodat ons huis nu erg sfeervol is. We hebben het met het huis gevierd en wat vrienden, met daarna een leuke afsluiting in dansclub Tequila. De volgende dag was ik echt jarig. Met een kater hebben we lekker genoten van een stuk taart en een ontspannen dagje. We komen hier in een prettig ritme, van stage en leuke dingen. De eerste trip staat volgend weekend op de planning; Bigipan. Met Mike heb ik een expeditie gepland voor in de paasvakantie. We gaan de amazone in, dit moet echt geweldig worden.

De eerste foto's zijn er, ik houd je op de hoogte!
Groetjes uit Suriname


  • 18 Maart 2018 - 18:53

    Dia Stensen:

    Leuk dat je gewend begint te raken en dat je ervan kunt genieten. Wij als thuisfront, beginnen er ook gewend aan te raken dat je niet in ons nou zo koude kikkerlandje meer bent.
    We missen je wel hoor!
    Groetjes tot apps!

  • 18 Maart 2018 - 22:34

    Truus Hermans:

    Charlot,
    Wat fijn dat alles zo soepel verloopt en in eider geval nog hartelijk gefeliciteerd met je 20ste verjaardag.
    Je schrijft over je aanpak van de leerlingen. Een tip: probeer een middenweg te vinden tussen wat de Surinaamse docenten en leerlingen gewend zijn en wat jij prettig vindt. Een uitdaging ...
    Tot woensdag,
    Truus

  • 19 Maart 2018 - 13:51

    Coen:

    Ha Charlotte, leuk om te lezen dat je je draai hebt gevonden en dat je inmiddels meer weet van het pedagogische klimaat. Zijn je collega docenten ontvankelijk voor jou visie hierop?

    Heel veel plezier nog en de groeten ook aan Mike (en veel plezier in de Amazone!)

    hartelijke groet,
    Coen

  • 19 Maart 2018 - 13:51

    Coen:

    Ha Charlotte, leuk om te lezen dat je je draai hebt gevonden en dat je inmiddels meer weet van het pedagogische klimaat. Zijn je collega docenten ontvankelijk voor jou visie hierop?

    Heel veel plezier nog en de groeten ook aan Mike (en veel plezier in de Amazone!)

    hartelijke groet,
    Coen

  • 22 Maart 2018 - 15:16

    Kees-Jan:

    Nog gefeliciteerd! Waarschijnlijk ga jij je 20ste verjaardag nooit meer vergeten. :-)
    Truus heeft gelijk: probeer jezelf te blijven en toch aan te passen aan hun cultuur. Probeer in kleine stapjes kleine veranderingen teweeg te brengen. Je zult zien dat dat kan als je tijd neemt. En lukt het niet, dan heb je het wel geprobeerd.
    Veel plezier op school en in je vrije tijd!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlot

Suriname! Deze blog is special voor mijn reis naar Suriname. 24 februari vertrek ik naar dit warme land, om stage te gaan lopen. Ik kijk uit naar de warme zon, het lekkere eten en de avonturen die ik daar ga beleven. Hier kun je mijn avontuur volgen!

Actief sinds 23 Feb. 2018
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 6907

Voorgaande reizen:

24 Februari 2018 - 05 Juli 2018

Suriname!

Landen bezocht: