Vrijwillig en gedwongen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charlot Stensen - WaarBenJij.nu Vrijwillig en gedwongen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Charlot Stensen - WaarBenJij.nu

Vrijwillig en gedwongen

Door: Ikzelf

Blijf op de hoogte en volg Charlot

17 Mei 2018 | Suriname, Paramaribo

De maand mei is alweer halverwege. Dat betekend dat de eerste vrienden naar huis gaan en dat je nadenkt over je laatste weken. Stage begint af te tellen en ik houd me bezig met veel vrijwilligerswerk.

Via mijn instituutsopleider heb ik contact gekregen met een vrouw genaamd Tanuya, zij geeft dansles en doet er veel leuke activiteiten omheen. Afgelopen week mocht ik helpen bij een cursus tie dyeing. Kinderen knoopte elastiekjes om een lap stof en daarna werd deze stof in de verf gedaan. Op deze manier ontstonden er leuke patronen op de lap. Maandag heb ik een dag vrijwillig op een filmset geholpen als productie assistent. Grappig was dat mensen onder de indruk waren over het feit dat ik wel hard liep. Het was lekker om even hard te werken zodat het zweet op je voorhoofd staat, dat heb ik hier in Suriname alleen nog maar in de sportschool gehad. Op de filmset heb ik Hilkia leren kennen, zij geeft aan een groep kleine kinderen toneelles bij on stage, en vroeg me of ik haar misschien ook wilde helpen. Dus dinsdag ben ik met haar mee gereisd naar de toneelschool en heb ik een repetitie bijgewoond. Dit was ontzettend leuk om te zien, ook omdat ik veel met toneel bezig ben in Nederland. We hebben afgesproken dat ik iedere dinsdag voortaan mee ga en ik kan haar helpen met het organiseren van repetities en het uitbreiden van het script.

Op stage heb ik mijn eerste examenles gehad. Ik heb me aangepast aan alle wensen van mijn beoordelaar en werd daar voor beloond met een 7,5. Het voelde allemaal wat gedwongen en ik had liever mijn eigen stijl van lesgeven laten zien, maar ik begrijp dat ik me moet aanpassen aan de Surinaamse stijl. De laatste week van mij loop ik een week stage in Botopasi, op een lagere school. Dit is een beetje anders dan wat ik normaal doe maar ik ben heel erg benieuwd naar het contrast tussen de scholen in Paramaribo en in het binnenland. Al is het contrast tussen de scholen in Paramaribo en Nederland al erg groot. Gister kreeg mijn stageschool eerder vrij omdat het de hele ochtend had geregend. De straten om de school stonden tot aan mijn knieën onderwater en het zag er niet naar uit dat dat water binnen een uur weg zou zijn. Aangezien het bleef regenen mochten de kinderen eerder gaan, omdat ze anders niet meer weg zouden komen. Het regenseizoen is begonnen hoor.

Ik houd je op de hoogte!
Groetjes uit Suriname

  • 17 Mei 2018 - 13:49

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Wat doe je leuke dingen! Dat komt vooral omdat je er voor open staat en er ook 'echt voor gaat'. Prima hoor, zo leer je veel over het land, de mensen en de cultuur kennen.
    Succes bij de laatste activiteiten!
    Kees-Jan

  • 17 Mei 2018 - 14:21

    Truus:

    Goed bezig!

  • 22 Mei 2018 - 12:23

    Coen:

    Ha! Wat gaaf zeg. Super leuk dat je ook je passie (toneel) daar nu kunt beoefenen.

    Heel veel plezier nog de laatste weken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charlot

Suriname! Deze blog is special voor mijn reis naar Suriname. 24 februari vertrek ik naar dit warme land, om stage te gaan lopen. Ik kijk uit naar de warme zon, het lekkere eten en de avonturen die ik daar ga beleven. Hier kun je mijn avontuur volgen!

Actief sinds 23 Feb. 2018
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 6876

Voorgaande reizen:

24 Februari 2018 - 05 Juli 2018

Suriname!

Landen bezocht: